Rozhovory

7. ledna 2009 v 0:20 | Nikusik
Spino a Strapo: "Koncept boli naše živé vystúpenia!" čítaj rozhovor!
Spojenie mladý dravý a starší ostrieľaný sa dokáže rovnať zaujímavá vec. Najmä, ak z toho vyjde konečne mixtejp nie len podľa názvu. Symbióza Strapo a Spino preto funguje jednoducho dokonale. O 50:50 mixtejpe popísal kade kto, dade čo a preto myslím, že písať nejaké rozsiahle úvody nemá zmysel. Hlavne aj preto, že si táto dvojka dala tú namáha a na moje otázniky odpovedali bodkami a výkričníkmi.
Viackrát ste sa predstavili ako Preso 63 aj s ešte jedným MCm. Myslel som, že budete fungovať už pod touto hlavičkou, ale akosi ste ho "odložili". Dokonca ani nehosťuje. Čo je s ním a funguje Preso 63 stále?
Strapo: Bohužiaľ v tejto zostave už asi cez rok nefungujeme...Jazdíme koncerty len ja a Spino tak, ako sme aj len my dvaja dali dokopy mixtape. Chutkass sa na to nejak vykašľal a venuje sa vysokej škole a práci... Vzdal to a stal sa smrteľnikom
Spino: Vystupujeme pod svojimi menami Strapo + Dj Spinhandz. Obaja sme si vybudovali kreditibilitu na svojom piesočku prečo sa skrývať za názvom. MC + DJ = HIPHOP. Je to priamejšie a vypovedá to viac.
U nás "vyšlo" kopec všelijakých demo nosičov, ktoré sa prezentovali ako mixtejp. Dostali ste sa do kontaktu s niektorou z týchto skupín, došlo na túto tému?
Strapo: Ja osobne som registroval väčšinu z nich a dokonca na drzzetejp som aj hosťoval. Ono je to už jedno, teraz má Slovensko pravý mixtejp a všetko je fajn...
Spino: Nerobí mi problém byť priamy. Na Slovensku poriadne mixtejpy vychádzali ešte na magnetofónových kazetách. (Midi a jeho subbeats mixtejpy, vydal mixtejp Veca a Jazzyho). Potom došla tá éra kolotočárskych mixtejpových prevedení z veľkého biznisu US, kde ani nejde už o radosť, nápady a skills zostavovateľa, ale holú dávku biznisu. Skupiny vydávali (vydávajú) demá a nazávali(nazývajú) ich mixtejpami... Niektorí slovenskí djs dostali veľký deal od majoru a urobili defakto výberovky. Osobne si myslím, že mnoho slovenských djs v dobe, keď mohli reprezentovať djing pred masami, to nezvládlo. Zľakli sa toho alebo nemali čo ponúknuť. Dokonca som počul, že niektorí djs si to dali celé namixovať v štúdiu bez svojej prítomnosti. Tomu sa hovorí prístup. Páči sa mi prístup Spanka, Mukiho, Metyza, Mika, Shakula a mnoho ďalších aj neznámejších mien. U horespomínaných je cítiť, že s tým žijú a nie je im ľahostajné, čo vypustia do sveta pod svojim menom. Tak to má byť. Týmto sa odlišuje Dj od Dja. Podľa mňa, byť DJom je výsada. Nemôže byť ním každý. To iba v dobe boomu a pri hlade masy po hiphope, je vákuum pre alibistov, podnikavcov, ľudí bez talentu, a veľakrát bez chrbtovej kosti. Názor nič nekomentovať, starať sa iba o seba, si vytvorili v istej dobe určití ľudia, ktorým to z istých dôvodov vyhovuje. Podľa mňa treba ukázať prstom. Argumentovať. Používať konštruktívnu kritiku, i keď verím, že pre mnohých je to ťažké. Najideálnejšia cesta je byť sám príkladom vlastnej vízie, ukázať ten rozdiel práve svojou prácou.
Ako vyzerala vaša práca na tejpe. Predpokladám, že ste si nad to nejako spoločne sadli vymysleli koncept, či?
Strapo: 50-50 aj témy, aj hudby, skreče a aranže.... šetko...
Spino: Koncept boli naše živé vystúpenia, ktorými sme obiehali nejako už rok slovenské a české mestá. A teda rovnica MC + DJ. O to nám išlo od začiatku. V dobe temna zapáliť tým deckám a ľuďom pod pódiom, v izbe na hi-fi systéme alebo na ulici do slúchadiel hrejivé svetlo, že ten hiphop nie sú len vyobliekaní karieristi s húkačkovými deejaymi, ktorý celý čas len stoja v pozadí, majú vykrútené ruky nad hlavou ako nejakí retardi a na konci pesničky zajebú sirééénu a myslia si, že ľudia sa snáď z toho poserú. Robili sme si, robíme a vždy budeme robiť vlastné hovno, tak ako nás to baví. Strapo mi postupne dodával narapované treky - premýšľal som nad mojim príspevkom, hľadal spojivo. Pokiaľ Strapec mal už nejakú svoju víziu, poslal k tomu výseky z filmov. Postupne sa vynáral smer ako by sa mali wordcuty v jednotlivých trekoch podľa tém uberať. Lovil som v archíve vinylov, filmov, mp3, cd. Niečo som išiel naisto, iné našiel náhodou. Potom som nahral moje verzie každého treku doplnené skrečmi a hláškami, a potom sme si so Strapom spolu sadli a rozprávali sa o tom. Postupne sa mozajka skladala. V trištvrťke práce som si uvedomil, že vlastne musím pracovať s mastermi trekov, tak sa to celé na čas zastavilo a čakali sme na Jazzyho master jednotlivých trekov.. Keď som to celé namixoval do celku, dali sme to opäť Jazzymu na konečný master, a išlo sa do lisu.
Navrhoval si Spino aj ty nejaké témy?
Spino :Pracovali sme fifty-fifty, on je raper ja dj, úlohy sme mali prirodzene rozdelené. Nepamätám si konkrétne, že by som zadal nejakú tému. Niektoré texty možno boli ovplyvnené, prirodzene, tým, že sa stretávame a normálne komunikujeme.
Trochu ma zarazilo, že sa Strapo, na môj vkus až priveľmi venuješ téme hejterov. Viem, že ty by si si mohol podať žiadosť o zápis do Guinessovej knihy rekordov s týmto, ale nie je to povedzme tak trochu uľahčenie si roboty a šetrenie tém do budúcna?
Strapo:.Je to presne ako hovoríš...šetrím, lebo nemám v pláne sa na albume tomu venovať. Ale to, že šetrím neznamená, že moje mixtejpové haterské hymny strácajú na sile.
Na tejpe máte veľmi veľa rôznych hlášok z filmov, seriálov. Stalo sa, že ste prispôsobovali skladby tomuto alebo Spino krvopotne hľadal každý jeden, ten správny, zajeb?
Strapo: Urobili sme tracky a potom sme obidvaja hľadali svoje hlášky ,ktoré sme potom dali dokopy a kriticky selektovali a dosadzovali do príbehu mixtejpu...
Spino:
Prvé čo bolo, bola narapovaná holá skladba, išlo teda o tú zložitejšiu činnosť = hľadanie hlášok a hľadanie kontextu až po vypočutí textov. Ako som spomínal tie rapy boli nahrané dávno pred mixtejpom možno aj rok. Takže sme si v kľude sadli a premýšľali, čo by bolo vhodné, zaujímavé, poučné a humorné... Strapo poskytol niekoľko vecí zo svojho archívu, ale väčšinou to bola moja doména, dal som si plášť proti prachu a prehrabával a prehrabával... Takže to vznikalo postupne a to bolo na tom to zaujímavé.
Mám pocit Spino, že stále narážaš na ten hip-hopvý boom u nás, vydávanie pod majormi, veľké akcie a celková medializácia
Spino: Presne tak, trafil si klinec po hlavičke. Z pohľadu DJa, čo môžem povedať, čo sa tu prezentovalo v tej dobe ? Čo si decká odniesli z tejto doby ? Absentovala z tejto strany výchova. Všetci sa nechali strhnúť najľahšou cestou, všetci si chceli ukrojiť z toho koláča čo najviac. Tak ako boom rástol naopak "ozajstné dj hlavy" boli aj diskriminované a nepohodlné haha. Na poli DJingu sa dával oveľa väčší priestor sprofanovaným menám, kamarátstvam a biznisu, vôbec sa neprezentovala istá "dj" kultúrnosť. Tí čo to tu zachraňovali - Dick doniesol Netika a Kodha na ArtAttackFreestyleBattle, Midi na TotoJeHipHop festivale francúzov.. (malé lokálne akcie boli fajn )Ostatné ? z djskeho hľadiska radšej pomlčím ...Pozri sa na tanec. Laci Strike a spol. dokázali využiť boom a pritom odprezentovali to veľmi vkusne a kultúrne. Ľudia poznajú históriu hh tanca poznajú breakdance , poznajú lockin´, poznaju nové štýly a pod. Z DJingu ? Poznajú gunshots, poznajú výberovky, poznajú ľudí ktorí nemajú ani jeden vinyl, poznajú oblečenie, poznajú vyretušované obaly, a poznajú ľudí prezentujúcich sa ako dji v kapelách, ktorí celý čas stoja, hajpujú dav gestami a zdvojujú na mikrofóne ( http://www.youtube.com/watch?v=9cZLYPeI8DA ) no celý čas sa gramofónu dotknú iba na zapózovanie pre fotografa. To je na tom to smutné a ja si túto dobu, ktorá chvála bohu ide doprdele budem veľmi dobre pamäta.
Strapo, keď nejaký nosič nesie tvoje meno, tak má vždy nejaký iný obal. Najprv hamburger, teraz opičky. Si obklopený ľudmi, ktorý sa venujú takýmto srandovným grafikám, či sú to tvoje nápady?
Strapo: Je to už asi trápne, ale odpoveď je 50-50... Polovica to jest základná idea a materiál plus výber grafika- som ja a ta druhá polka je ten grafik a jeho úžasná práca.
Spino: Týmto zdravíme Róberta Zeleňáka.
Ako teraz vlastne budete fungovať? Strapo ty si sa odsťahoval do Prahy, Spino ty si v Trnave. Myslím, že vaša show by sa dosť ťažko dala spracovať za nejaké dve hodinky improvizáciou.
Spino: Ono sa to nedá oklamať, je to o osobnom stretnutí a zapájaní nápadov oboch. Je to o tvorivom duchu, mozaika , skladačka, nie je lepší pocit ako doplňovať sa nápadmi a uvedomovať si ako to do seba zapadá. V prvom rade musíme byť spokojní my dvaja. Obaja sme perfekcionalisti v tomto sme sa našli. Takže klasika, Strapo hore dole Praha-Trnava, nerobí mu to problém má zápal .. Bývame od seba 450 km, ale trénujeme a makáme spolu precíznejšie a sme zohraní lepšie ako chlapci z rovnakých ulíc.






Miky Mora: "Scéna sa nedelí, oddeluje sa zrno od pliev..."
Miky Mora je jedným z najaktívnejších raperov na slovenskej scéne. Svedčí o tom nespočetné množstvo hosťovačiek a bohatá diskografia, obsahujúca dve dlhohrajky so zaniknutým projektom Druhá Strana, ktorá sa pred mesiacom rozrástla aj o druhý sólo album "20.08". Najvhodnejšia príležitosť na rozhovor, otázok bolo viac než dosť.

Miky, druhé sólo máš v obchodoch, ako si spokojný s výsledkom po mesačnom odstupe?
Som spokojný, ale ne na 100 percent.

Prečo si sa rozhodol pre názov 20.08?
Lebo sa mi chcelo. A lepší ma nenapadol.
A čo podtitul Hudba z hora?.
Nič, len podtitul... A ešte preto, aby sa mali ľudia, čo nemajú nič lepšie na robote, o čom baviť.
Keby si mal stručne predstaviť album ľudom, ktorí ho ešte nemali možnosť počuť, čo by si na ňom vyzdvihol?
Nájde tam každý svoju, no podľa mňa sa nebude nikomu páčiť úplne celý, je pestrý, a na to, že je celý robený v stokovom štúdiu, aj zvukovo KVALITNÝ.
Na albume máš len zopár hostí, podarilo sa ti zorganizovať všetkých čo si chcel? Spomínal si mi aj ďalších, ale nakoniec na cd nie sú, prečo?
Lebo sa to nestihlo, a každý má cez leto roboty sám so sebou dosť.
Väčšina hostí je z tvojho okolia, ale fakt netuším kto je El Rigo, je to nejaká nová postava, alebo zas len dáke alterego?
Viacerí ho poznajú pod menom Lari asi. Dj Lari. Prišiel do štúdia zajebal a bolo.
Mne sO dizajn coveru sa aj tentoraz postaral Verm ale nesie sa v úplne odlišnom stýle než predchádzajúce. Prečo taká radikálna zmena? Ozývajú sa hlasy, že je to moc disco.
a páči a komu ne, nech sa naňho nekuká, je to zas niečo iné, čo tu doposial bolo...
Videoklip točil Slavo Kraľovič, ako si spokojný s touto spoluprácou?
Ani nie.
Keď hovoríš, že ani ty sám si neni s klipom spokojný, nepríde ti trošku kontraproduktívny tým pádom? Keď ťa teda neprezentuje v tej forme v akej si chcel, aby ťa prezentoval, nemôže to skôr uškodiť ako pomôcť?
Skladby su silné, to že on to takto natočil je jeho reklama, ja nejsom filmár, ani herec.
V každom prípade si sa rozhodol pre dvojklip ku trekom "Rozdiely" a "Sen ulice", ale na albume máš niekoľko silnejších skladieb, prečo práve tieto?
Lebo sa mi chcelo, a boli najviac urobené v momenta keď som išiel robiť klip.
Plánuješ aj ďalší klip, máš už prípadne vybraný nejaký trek na ňho?
Nie, robím na nových projektoch.
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama